Proč jsou chyby na webech dobré? Protože se z nich můžeme poučit. Ale pojďme to dělat s úctou k jejich tvůrci.
📅 1.12.2025
Příklady
⏱️ 8 minut čtení
Když se pouštíme do čehokoli nového, je přirozené, že se díváme kolem sebe a hledáme inspiraci u těch úspěšných. Říká se: “Uč se od nejlepších.” Proč bychom studovali to špatné, když se můžeme vydat zkratkou rovnou k tomu správnému?
💡 Z praxe víme, že ukazovat jen to povedené často nestačí. Vytváří to totiž dojem, že vše jde samo a hladce. Že cokoli vytvoříme, to bude stoprocentně fungovat.
Realita je ale mnohem barvitější. O funkčnosti daného řešení často rozhodují zdánlivě nepatrné detaily a pravdou je, že z nejlepších příkladů se nenaučíme zdaleka tolik, jako z těch chybných.
Proč si ze špatných příkladů odneseme víc?
Pokud vám vysvětlím určitý koncept, otevírám vám tím dveře k vašim vlastním nápadům a myšlenkám, jak daný problém uchopit. Což je skvělé.
Weby totiž přímo volají po kreativitě. Protože právě ty, které se dokážou odlišit, září v záplavě webů jako maják v bouři a mají daleko větší potenciál uspět. S nástupem AI generovaných webů se význam kreativity bude dál zvyšovat, právě originalita a autenticita nás totiž budou odlišovat od strojově vyrobených šablon.
💡 Problém nastává ve chvíli, kdy kreativita ovládne web na úkor zaběhnutých norem a pravidel. Těch, které návštěvník intuitivně očekává a hledá.
Každý uživatel prochází webem na základě mentálních zkratek, které si už v minulosti vytvořil. (Vysvětlení, co jsou mentální zkratky, najdete v článku Hádanky na web nepatří.)
Ne každé kreativní zpracování bude tedy z pohledu uživatele vhodné, protože pokud web porušuje zaběhnuté vzorce myšlení, zvyšují se nároky na návštěvníkovo přemýšlení nad daným tématem (kognitivní zátěž). Čím více překážek návštěvník na webu potká, tím vyšší je také riziko, že nedokončí požadovanou akci a web opustí.
👁️ Příklad: Designér navrhne neobvyklé menu, které se zobrazuje jako panel ve spodní části obrazovky.
Je to kreativní? Ano.
Je to jiné? Ano.
Pochopí to návštěvník? Ne, protože jeho mentální zkratka mu velí, že menu má hledat nahoře.
☑️ Pomocí příkladů chci mimo jiné ukázat i to, kde leží hranice mezi originalitou a matením uživatele.
Na tomto místě bych ráda zdůraznila ještě jednu věc.
💡 Příklady tady na blogu uvádím čistě ze studijních důvodů, nikoli proto, abych shazovala něčí práci.
Za každým webem totiž vždy stojí tvůrce, který ho budoval s těmi nejlepšími úmysly a se zkušenostmi, které měl v tom okamžiku k dispozici. Věnoval mu svůj čas i energii. Proto si zaslouží naši úctu.
A že výsledek není stoprocentní?
A je to v naprostém pořádku. Weby totiž ještě stále děláme my, lidé. A jako lidé si můžeme dovolit dělat chyby.
💡 Chyby jsou přirozenou součástí našeho růstového procesu a ten, kdo nedělá chyby, ten se neučí. A kdo se neučí, ten stagnuje.
👁️ Podívejte se na některý ze svých starších projektů. Nejspíš vás napadne: „Proboha, co to je?" Dnes už byste ho zpracovali nejspíš úplně jinak, ale není na tom vůbec nic špatného. Je to jenom důkaz toho, že jste se někam posunuli a na své profesní cestě se spoustu věcí naučili.
👁️ Nedávno se na LinkedInu strhla bouřlivá diskuze. Důvod? Lorem Ipsum text v recenzích na webu jedné vzdělávací agentury.
Ano, šlo o pochybení správce. Z mého pohledu se ale jednalo o velmi kvalitní web. Jasná navigace, funkční struktura, srozumitelné texty, které zachycovaly benefity nabízených služeb.
Vox populi byl ale nemilosrdný.
Komentující na základě této chyby vyhodnotili, že pokud škola podobnou chybu udělá, nemůže poskytovat kvalitní vzdělávací služby. Správce se pokusil situaci co nejrychleji napravit a vložil na web alespoň generickou recenzi. Tím ale jen přilil olej do ohně, protože ho nařkli z fingování pozitivních zkušeností.
☑️ Co se dalo udělat jinak? Asi spousta věcí. Správce mohl chybu přiznat, poděkovat za upozornění, sekci na pár dní schovat a zveřejnit až skutečné recenze studentů. Diskutující mohli školu upozornit konstruktivně místo veřejného lynče. Tímhle se ale v této chvíli zabývat nechci.
Smysl tohoto příběhu totiž leží v něčem jiném.
Na příběhu o Lorem Ipsum jsem vám chtěla ukázat, jak to vypadá, když vyvoláváme bouři ve sklenici vody. Tímto směrem se na tomto blogu vydat nechci.
Překlepy, rozepsané sekce, zapomenuté testovací texty, to všechno jsou věci, které se občas přihodí a naučí nás pouze kontrolovat si zveřejňovaný obsah. Stejně tak nebudu řešit weby, které jsou evidentně rozpracované nebo dávno opuštěné. Není potřeba zabíjet mrtvé komáry.
☑️ Budu se soustředit na témata, která mají potenciál skutečně vylepšit váš web. Jeho strukturu, srozumitelnost, argumentaci, uživatelskou cestu či vizuální pořádek.
Když ukážu příklad špatného řešení, neznamená to, že existuje jen jedno správné.
💡 Tvorba webu není matematika. Je to spíš jako vaření. Můžete udělat skvělý guláš deseti různými způsoby, ale taky ho můžete deseti různými způsoby pokazit.
Moje řešení bude vždy jen jedním z možných. Tím, které považuji za funkční na základě svých zkušeností. Ale není to jediná cesta.
S weby pracuji dlouho, ale i já se stále učím. A můžu se mýlit. A každý omyl mě posune dál. Proto budu moc ráda, když se mnou budete diskutovat.
Pokud budete mít jiný názor, moje řešení vám nebude dávat smysl, nebo daný problém uvidíte jinou optikou, ozvěte se.
💡 Právě diskuze nad příklady může být ještě hodnotnější než samotný příklad.
☑️ Budu moc ráda, když se připojíte do skupiny Smysluplného webu na Facebooku nebo LinkedIn, kde najdete také další obsah.
Těším se na vaše postřehy, připomínky i nápady.
Chcete webové stránky, které vám budou přivádět zákazníky?
🎓 Přihlašte se do mého Kurzu tvorby webu.
🎯 A pokud potřebujete pomoc na míru, je tu pro vás Individuální webový mentoring.
V obou programech najdete ještě daleko víc.
Ráda vás uvidím 💙
V minulém článku jsme si vysvětlili, proč je důležité pracovat s příklady. Dnes bych na toto téma chtěla navázat a některé myšlenky z článku rozvinout.

Webový mentor
Povedu vás světem webů