K pořízení webu vedou 3 cesty. A ani jedna není ideální. Co nám v rozhodnutí pomůže?
📅 11.11.2025
Moudra
Výběr dodavatele
⏱️ 5 minut čtení
Ten, kdo se pustí do podnikání, řeší vědomě či nevědomě spoustu strategických otázek, které zásadně ovlivní budoucí vývoj jeho byznysu.
💡 Tato rozhodnutí často přímo ovlivňují výši zisku. Patří k nim také:
Přinese web nějaký užitek mému podnikání?
Pokud ano, tak jakou cestou ho mám získat?
Pokud nejste programátor, v zásadě máte na výběr několik možností:
Co vám nejspíš řekne váš mozek: „Udělají mi skvělý web, protože jsou to profíci. Za ty peníze tomu přece rozumí. Rozumí, že? Ale… Je to vlastně docela hodně. Skoro jako týdenní dovolená s rodinou v Řecku.“
A vaše peněženka? Trpce se zasměje, pak na vás upře tvrdý pohled a po dramatické pauze do ticha pronese: „Ne.“
Váš mozek: „Paráda, někdo to udělá za mě. Říká, že to zvládne za 14 dní. Pár večeří v restauraci klidně oželíme. Bomba!“
A tak vám váš milý dodavatel pošle dotazník o 20 otázkách. V obědové pauze ho v rychlosti vyplníte a on to pak celé nějak splácá dohromady. Do 14 dnů. Rychleji než agentura. Máte pravdu. Je to bomba. Časovaná. Protože váš web sice dostanete, ale kvalita těchto řešení často dost pokulhává.
Váš mozek: „Co na tom asi tak může být těžkého? Linda říkala, že to zvládla za víkend. Přece nejsem horší než ona. A vlastně by to mohla být docela zábava. No jo, ale kde mám vlastně začít? Stááándó...?“
Sednete si nad to a za víkend… Se stihnete s manželem třikrát pohádat a nakonec máte velké houby, protože zase taková legrace to není. Linda buď kecá, nebo je polobůh.
Dobře, ale která varianta je tedy vlastně optimální? Takže na rovinu.
Samozřejmě, tak jako nic na světě není ideální, není ideální ani žádné z nabízených řešení.
Vysvětlení kladů a záporů si nechám na jindy, protože každé vydá nejmíň na jeden.
Dnes bych vám ale chtěla ukázat nástroj, který vám výběr dodavatele dost usnadní.
Pro výběr dodavatele webu můžeme použít řešení pomocí takzvaného projektového trojimperativu. Zní to strašně, proto se pro tento typ uvažování vžilo také pojmenování projektový trojúhelník, nebo taky železný trojúhelník.
Na začátku si vyberete jeden parametr, který je pro vás nejdůležitější. Tedy jestli web chcete:
Rychle
Levně
Kvalitně
K němu doplníte druhý parametr. Vtip je v tom, že třetí už nepřidáte, protože všechny tři podmínky ve většině případů splnit nejdou.
💡 K jakým výsledkům pak jednotlivé kombinace vedou?
Rychle + Levně = Musíte ubrat na kvalitě nebo rozsahu webu
Levně + Kvalitně = Bude potřeba investovat více času. Pravděpodobně vašeho času
Rychle + Kvalitně = Připravte si více peněz, toto řešení se vám prodraží ze všech nejvíc
A jak můžete tenhle koncept reálně využít ve vašem konkrétním případě? Ukážeme si to na několika příkladech.
Jana má e-shop na prodej bonsají. Její byznys funguje skvěle, už dávno je v zelených číslech. Jana má ale dlouhodobé obtíže s nespolehlivým webem, ze kterého se sem tam nějaká objednávka ztratí a celý prodejní proces se tím pokaždé dost zkomplikuje.
Janina nejsilnější prodejní sezóna je období nákupů vánoční dárků. Když se z ní na jaře konečně oklepe, uvědomí si, že podobné problémy už dál řešit nechce. Proto se rozhodne e-shop postavit na jiném řešení. Jaké budou Janiny priority?
1. Kvalitně
2. Rychle
☑️ Řešení:
Jana se pravděpodobně obrátí na ověřeného a spolehlivého dodavatele, který ji v relativně krátkém čase provede redesign webu. Cena (za více než 100 tisíc Kč) je pro ni nepodstatná, protože potřebuje získat stabilní řešení ve velmi krátkém čase, navíc potřebuje zachovat pozice ve vyhledávání, které si už za vybudovala. K tomu potřebuje odborníky, kteří se ve webech opravdu vyznají.
Martin provozuje svoji kominickou živnost a v září si uvědomí, že už loni chtěl před hlavní sezónou zprovoznit web, aby si ušetřil práci jako podpora na telefonu. Neustále dokola totiž musí odpovídat na opakující se otázky zákazníků, což ho stojí mnoho času.
Na web nemá velký rozpočet, ale stačí mu jednoduché řešení, protože nepotřebuje přes web získávat poptávky, ale pouze informovat stávající klienty. Martinovy priority jsou tedy získat web:
1. Rychle
2. Levně
☑️ Řešení:
Martin osloví levného dodavatele WordPress webů. Připraví mu hlavní podklady a freelancer mu nainstaluje hotovou webovou šablonu, do které pouze doplní požadované informace. Pro Martina je za cenu okolo 10 tisíc Kč toto řešení naprosto dostatečné.
Kamila se bude příští rok vracet do práce po mateřské. Původně pracovala jako pokladní v supermarketu, ale ví, že směny spolu s péčí o malou Marušku nezvládne. Rozhodla se proto, že začne nabízet své služby jako pomocná síla do domácností.
Na mateřské se naučila uklízet pomocí ekologických prostředků a chtěla by se o svoje vědomosti podělit s ostatními. Rozhodla se založit si webové stránky s blogem a uvidí, kam ji blogování zavede. Má spoustu volného času, ale pouze omezené finance. Kamila má pouze jedinou prioritu:
1. Levně
☑️ Řešení:
Kamila si sama založí blog zdarma na systému a firemní doméně od Webnode. Je si vědomá toho, že web ani doména nejsou její, ale v tomto okamžiku prvotního testování jejího nápadu to pro ni není důležité. Blogování si chce nejdřív vyzkoušet a teprve později se rozhodne, jestli se touto cestou chce dlouhodobě vydat.
Vidíte, že i když jsme zatím jednotlivé přístupy ke tvorbě webu rozebrali jen rámcově, přesto už teď nad výběrem dodavatele uvažujete úplně jinak, než na začátku článku.
💡 Koncept projektového trojúhelníku není složitý ale přesto ale buďte obezřetní a svá rozhodnutí pečlivě zvažte. Zpět jdou totiž vzít těžko a změny znamenají další náklady,ať už finanční, nebo časové.
V budoucnu si do této oblasti vneseme ještě více světla a podíváme se na slibované plusy a mínusy jednotlivých řešení.
Nevíte, jak vybrat vhodného řešení pro váš web?
Nebo se chcete naučit váš web naplno využívat?
🎓 Přihlašte se do mého Kurzu tvorby webu.
🎯 A pokud potřebujete pomoc na míru, je tu pro vás Individuální webový mentoring.
V obou programech najdete ještě daleko víc.
Budu se na vás těšit 💙

Webový mentor
Povedu vás světem webů